amsderdam

16.7.2017

Nynäshamn 14.07.2017

Hangosta lähdimme viimeviikon perjantaina 07.07. Tuuli oli heikko joten moottoroimme ensin tankkaamaan Kasnäsiin ja sieltä ankkuriin Norvikeniin.

Aamulla jatkoimme kevyessä tuulessa koneella Kihdin yli ankkuriin Bän-Ö-Öhön. Paikka on suosittu ankkurilahti ja veneitä oli toistakymmentä, tilaa kuitenkin oli vielä hyvin.

Sunnuntaiaamuna lähdimme kuudelta liikkeelle. Parituntia koneella saarten suojassa, kun pääsimme Ahvenanmerelle avasimme myös keulapurjeen avuksi.
 Tuuli oli kevyehkö mutta koneella ja purjeella vauhti oli kohtalainen.
 Hieman ennen Söderarmia tuuli oli parantunut 5 - 7 m/s. Sammutimme koneen ja nostimme myös isonpurjeen menoa vauhdittamaan.

Illansuussa ankkuroimme tuttuun Stora Askenin ankkurilahteen yöksi.

Maanantaina kevyessä vastaisessa moottoroimme Kalvholmeniin ankkuriin. Veneitä oli ankkurissa useita.
 Kun saavuimme lahdelle huomasimme hylkeen veneiden keskellä. Se oli jo toinen hyljehavainto tällä matkalla, ensimmäinen nähtiin Kihdillä.

Tiistaina moottoroimme tankkaamaan Waxholmiin, sieltä jatkoimme Skurusundetin läpi Napoleonvikeniin.
Veneitä oli ankkurissa parikymmentä.
 Illalla näimme taas hylkeen parikin kertaa aivan veneen lähellä.

Keskiviikkona moottorilla vastaiseen. Tavoitteena oli mukava ankkurilahti Örnössä.
Päivänmittaan tuuli voimistui ja loppumatka Dallaröstä oli ikävää puskemista nousevassa vasta-aallokossa. Perille pääsimme kuitenkin hyvin.

Tälläkertaa pienessä ankkurilahdessa oli meidän lisäksi jo yli 30 venettä.

Örnöstä pääsimme reippaassa sivutuulessa vauhdikkaasti tänne Nynäshamniin.

Matkan aikana on nähty paljon saksalaisia veneitä, myös jokunen hollantilainenkin on tullut vastaan. Täällä Nynäshamnissa on useita suomalasveneitä.